Een sterk immuunsysteem

Gezond zijn en blijven staat bij de meeste mensen bovenaan het verlanglijstje.

Anno 2020 schudden we geen handen meer, wassen we vaker onze handen en houden we 1 ½ meter afstand. Maar kunnen we meer doen? Jazeker!

Zo kun je preventief je immuunsysteem (afweersysteem) versterken. Dit kan bijvoorbeeld door onderstaande informatie, geïnspireerd op de principes van het leefstijlprogramma NEWSTART, ter harte te nemen.

N = Nutrition (Voeding)

Maak gezonde voedingskeuzes. Het ontbijt en de lunch zijn de belangrijkste maaltijden qua energievoorziening. Neem een lichte avondmaaltijd. Eet vezelrijk. Kies voor vers fruit en verse (kiem-)groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden. Begin je broodmaaltijd met fruit en je warme maaltijd met een bord sla en rauwkost. Zo voorzie je in je behoefte aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Fruit of sla en rauwkost vóór je maaltijd helpt ook bij gewichtsbeheersing, je eet hierdoor niet te veel brood en aardappels.

Varieer in groenten soorten:

*Groene bladgroenten (o.a. andijvie, boerenkool, sla, spinazie).

*Knol-, bol- en wortelgewassen (o.a. ui, knoflook, koolrabi, radijs).

*Vrucht-, bloemgewassen (o.a. broccoli, komkommer, tomaat).

*Stengelgroenten (o.a. asperges, bleekselderij, rabarber).

*Peulgewassen (o.a. doperwten, snijbonen, sperziebonen).

Varieer in kleur van groenten:

Gele, groene, oranje, rode en paarse groenten.

Varieer in bereidingswijze van groenten:

Rauw, gepureerd tot smoothie, gestoomd, kort gekookt en gewokt.

Variatie in fruitkeuze:

Citrusfruit, appels, peren, bananen, bessen en exotisch fruit.

Varieer in zetmeelrijke producten van de warme maaltijd:

Aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren granen, volkoren pasta, couscous en peulvruchten.

Door te combineren worden sommige vitaminen en mineralen beter benut. Vitamine C helpt bijvoorbeeld bij de opname van ijzer uit je voeding, te weinig ijzer in je bloed resulteert in bloedarmoede. Een mandarijn of tomaat bij je broodmaaltijd, of een klein glas versgeperst sinaasappelsap met vruchtvlees een kwartier vóór je broodmaaltijd, is een betere keuze dan thee met theïne of koffie met cafeïne. Deze twee stoffen gaan juist de ijzeropname tegen. Zo helpt vitamine D weer bij de opname van calcium en fosfor, welke belangrijk zijn voor gezonde botten. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Als je te weinig vetten binnenkrijgt verstoort dat de opname van vitamine D en daarmee ook de opname van calcium en fosfor. Probeer dus niet alle vet uit je eten te weren! Gezonde plantaardige vetten vind je in avocado’s, noten, zaden en pitten, kokos, olijven en olijfolie.

Bij een dieet zonder dierlijke producten is het belangrijk volkoren granen met peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten, enz.) te combineren. Deze combinatie verhoogt de biologische waarde van de plantaardige eiwitten. Als alternatief voor zuivel is het verstandig te kiezen voor plantaardige drinks die verrijkt zijn met vitamine B12 en calcium. Verder levert een handje noten per dag gezonde onverzadigde vetten, vitamines, mineralen en eiwitten. Denk aan amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten en walnoten.

E = Excercise (Beweging)

Beweeg elke dag minimaal een half uur.  Denk aan wandelen, fietsen, zwemmen, werken in de tuin, fitness. Regelmatig bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht, bevordert een goede bloedsomloop en zorgt voor steviger botten en sterkere spieren. Ook helpt het met gewichtsbeheersing. Verder bevordert (buiten) bewegen de mentale gezondheid en het vermindert stress.

W = Water

Drink 1 ½ à 2 liter water (of kruidenthee) per dag. Begin sowieso je dag met een groot glas water en drink voor het slapen gaan een groot glas water. Drink het liefst niet tijdens de maaltijden. Drink een half uur of langer vóór de maaltijd en pas weer een uur of langer na de maaltijd, dit is beter voor de spijsvertering. Neem ook regelmatig wisseldouches om je immuunsysteem een ”boost” te geven, douche 3 minuten heet en ½ à 1 minuut koud. Herhaal dit 3 – 4 x tijdens het douchen, eindig met een koude douche. Bij de wisseldouches doet je hoofd niet mee. Als je een hartaandoening hebt of evenwichtsproblemen of als je bejaard bent, wees dan voorzichtig met de verandering in temperatuur (beperk het tot wat je goed kunt verdragen).

S = Sunlight (Zonlicht)

Elke dag 15 tot 30 minuten zonlicht is noodzakelijk voor de dagelijkse portie vitamine D. Zoals eerder vermeld, heb je vitamine D nodig voor sterke botten. Blootstelling aan zonlicht  verhoogt je weerstand tegen infecties en maakt melatonine aan, dit helpt je beter te slapen. Zonlicht doodt ook virussen en bacteriën. Zorg er wel voor dat je huid niet verbrandt!

T = Temperance (Matigheid)

Vermijd dingen die schadelijk zijn voor je immuunsysteem (zoals suiker, tabak, alcohol en drugs). Balans is belangrijk: voorkom te veel of te weinig eten, te veel of te weinig werken en te veel of te weinig ontspanning. Gebruik 3 (of eventueel 2) maaltijden per dag, met tussenpauzes van 5 uur. Neem geen tussendoortjes. Bij volwaardige maaltijden is de “snackattack”, die je tussen de maaltijden door kan ervaren, makkelijker te weerstaan. Ervaar je toch een hongergevoel? Neem dan 1 of 2 glazen water.

A = Air (frisse Lucht)

Adem diep frisse buitenlucht in en ventileer je huis goed. Onze cellen hebben zuurstof nodig om energie te produceren. Zonder frisse lucht raak je sneller vermoeid en kun je je minder goed concentreren.

R = Rest (Rust)

Zorg voor een  goede nachtrust. Volwassenen hebben 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. De slaap voor 12 uur ’s nachts is het belangrijkst voor het herstel van je lichaam. Gezonde slaap verhoogt het afweersysteem, waardoor ziektes minder kans krijgen. Neem ook wekelijks een rustdag (de Bijbel heeft het over de sabbatdag).

T = Trust (Vertrouwen)

Vertrouw op God. Hij is onze Schepper en Hij is geïnteresseerd in ons welzijn. Hij biedt houvast, ook als alles om je heen verandert.

Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid”.

Jezus zegt: “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven….”.

Deze beloftes kun je lezen in de Bijbel.

NEWSTART is  een leefstijlprogramma van het Weimar Instituut in Californië (VS).

Bovenstaande informatie is ook in foldervorm te bestellen via de webshop (per bundel van 100 stuks).